
Milioane de șoferi, care conduc autovehicule diesel cu peste 150.000 de kilometri, ar putea fi obligați să înlocuiască o piesă scumpă, după ce Uniunea Europeană a anunțat că pregătește noi restricții și reguli pentru vehiculele mai vechi de 10 ani.
Directivă europeană pregătită pentru inspecția tehnică periodică (ITP) Potrivit publicației sârbe Blic, parte a Ringier, care citează surse din domeniul auto, o nouă directivă de la Bruxelles vizează mașinile mai vechi de 10 ani, care sunt implicate în numărul ridicat de accidente rutiere de pe continent. Inspecția tehnică anuală va deveni obligatorie în toate statele membre UE. În unele țări, precum Bulgaria, aceste inspecții sunt deja obligatorii anual, în timp ce în Germania, de exemplu, vehiculele sunt verificate la fiecare doi ani. Experții subliniază că această decizie arată incapacitatea Bruxelles-ului de a reduce numărul de decese în trafic, recurgând la explicația cea mai simplă: „vehiculele mai vechi sunt mai predispuse la defecțiuni”. O măsură și mai drastică pentru șoferii care condus mașini diesel O nouă inițiativă vizează milioane de vehicule diesel care nu au filtru de particule (DPF) sau l-au eliminat ulterior, deși era montat din fabrică. Filtrele DPF moderne se regenerează automat în timpul conducerii, dar la vehiculele utilizate predominant în traficul urban, acestea se defectează după aproximativ 150.000 de kilometri parcurși. Înlocuirea filtrului DPF este foarte costisitoare – în funcție de model, prețul poate ajunge la 3.000 de euro. Din cauza costurilor ridicate, mulți șoferi aleg să elimine filtrul atunci când se defectează.
În prezent, pe drumurile europene circulă milioane de vehicule diesel fără filtre de particule, iar numărul lor exact nu poate fi determinat. La inspecțiile tehnice nu se măsoară cantitatea de particule din gazele de eșapament, iar singura modalitate de a determina prezența filtrului ar fi o inspecție completă a sistemului de evacuare – ceea ce este aproape imposibil în practică.
Bruxelles-ul dorește să pună capăt acestei situații: dacă noua măsură intră în vigoare, proprietarii de mașini diesel fără DPF vor fi obligați să reinstaleze filtrul. În caz contrar, vehiculele lor nu vor putea trece inspecția tehnică. Jurnaliștii Blic notează că media germană a evaluat această propunere ca fiind „disproporționată și împovărătoare, în special pentru șoferii cu vehicule mai vechi, dar bine întreținute”. Aceste noi reglementări vor avea un impact semnificativ asupra multor șoferi europeni, în special cei cu vehicule mai vechi sau diesel, forțându-i să facă investiții costisitoare sau să-și schimbe mașinile. Totuși, este bine de știut că aceste noi reguli sunt în prezent la nivel de idei sau propuneri și nu reprezintă o lege aflată în vigoare.
Prețul unui filtru de particule pentru mașinile diesel în 2025
Interval de prețuri Prețuri minime: Pentru unele modele și mărci, un filtru de particule aftermarket sau recondiționat poate începe de la aproximativ 300-400 lei. Prețuri medii: Majoritatea filtrelor noi pentru mașini obișnuite se situează între 800 și 3.000 lei. Prețuri maxime: Pentru modele premium sau filtre originale, prețul poate depăși 5.000-6.500 lei, unele ajungând chiar la peste 1.000 de euro (aproximativ 5.000 lei la cursul actual).