
Versiunea revizuită a proiectului educațional privind viața emoțională, relațională și s3xuală (EVARS) urmează să fie examinată de Consiliul Superior al Educației (CSE) la sfârșitul lunii ianuarie. Dacă nu apar schimbări neprevăzute, ideologia de gen în forma sa cea mai perversă ar putea fi inclusă în programa școlară a copiilor din Franța de la o vârstă fragedă.
Nu doar un ocean separă Franța de Statele Unite, ci și un abis în ceea ce privește politica educațională. Pe 20 ianuarie 2025, noul președinte al Statelor Unite a declarat că dorește să „apere femeile împotriva extremismului ideologiei de gen și să restabilească adevărul biologic în cadrul guvernului federal.”
Trei zile mai târziu, în Franța, ministrul educației naționale a reactivat directiva privind educația pentru viața emoțională, relațională și s3xuală (EVARS), un text promis încă din 2023 de fostul ministru Pap Ndiaye și profund influențat de ideologia de gen.
Pe 23 ianuarie, într-un interviu acordat postului de radio France Inter, Elisabeth Borne a confirmat că programul EVARS va fi analizat de Consiliul Superior al Educației pe 29 ianuarie. Ministrul a justificat necesitatea acestui proiect printr-un argument alarmant: „un copil este victima unei agresiuni s3xuale la fiecare trei minute.”
Acest motiv pare a fi însă unul fals, având în vedere conținutul viitorului program, care pare să lupte împotriva bunului simț. Ideologia de gen va fi omniprezentă încă din grădiniță, unde se vor introduce exerciții menite să inverseze atribuirea sarcinilor în funcție de s3x, alături de alte măsuri similare.
În ciclul gimnazial, elevii vor fi încurajați să „analizeze articole de presă pentru a identifica inegalitățile dintre bărbați și femei în domeniul profesional, politic, financiar și familial și să descopere stereotipurile de gen care le cauzează.”
În plus, EVARS promovează consimțământul ca noul fundament al relațiilor interumane. Astfel, politica educațională prevede că elevii de șapte ani trebuie să „își dezvolte gândirea critică.” Este însă evident că la această vârstă, copiii sunt încă dependenți de părinți pentru a lua decizii personale responsabile.
De fapt, EVARS pare a fi o încercare de normalizare a s3xualizării copiilor în mediul școlar, aflată la intersecția a două curente: cel derivat din lucrările lui Alfred Kinsey – care, în anii 1950, a susținut ideea s3xualității infantile – și cel al teoriei de gen.
În timpul guvernului Barnier, mai mulți parlamentari au avertizat, printr-un articol publicat în presă împotriva acestui proiect, că este „inacceptabil, rezultatul unei colaborări cu asociații al căror zel militant urmărește doar impunerea propriilor teze, fără a lua în considerare binele și dezvoltarea copiilor. Este inacceptabil pentru că oferă un loc privilegiat ideologiei woke, ale cărei teze nu au ce căuta în școli.”
Consiliul Superior al Educației, care s-a reunit pe 29 ianuarie 2025, are un vot consultativ asupra EVARS. În funcție de decizia luată, este posibil ca anumite modificări să fie făcute înainte de publicarea oficială a programului, programată pentru vară, și de intrarea sa în vigoare la începutul anului școlar 2025.