vineri, februarie 23G2G - Get 2 Gether

CÂND ÎNCEPEM SĂ UITĂM… OBOSEALA SAU STRESUL – DOAR O AMĂGIRE

Deși ne amăgim, punând uitarea pe seama oboselii și stresului, ea este mai sigur “vestitor” al îmbătrânirii. Dar chiar dacă nu poate fi operată estetic, precum obrazul, mintea poate fi supusă unui program de întinerire, care să ne ajute să nu mai punem telefonul în frigider.

Pe măsură ce înaintăm în vârstă, fragilitatea memoriei noastre devine tot mai “vizibilă”. Cât realizăm ce se întâmplă este OK. Dar vine o vreme când uitarea devine un firesc al vieții și doar privirile mirate ale celor ce ne înconjoară ne arată că ceva din ce facem nu este în regulă. Dacă vă numărați printre cei panicați de festele pe care vi le face memoria, încercați să puneți în aplicare câteva din sfaturile oferite de specialiștii americani în gimnastica minții.

MIȘCAȚI-VĂ PERMANENT

Activitatea fizică stimulează funcționarea și integritatea neuronilor. Exercițiile fizice regulate, mersul pe jos, alergatul, fitness-ul sunt extrem de importante pentru o minte sănătoasă și o memorie pe măsură. Nu sunteți un “fan” al fitness-ului? Găsiți un altceva care să vă facă plăcere: fie că este vorba despre grădinărit, plimbări lungi, tenis, corpul “va înflori” dacă îl lăsați să se miște.

DORMIȚI SUFICIENT

Un somn bun este o componentă importantă a sănătății memoriei. El protejează formarea și depozitarea de noi “amintiri” și le protejează pe cele vechi.

MÂNCAȚI CORESPUNZĂTOR

Studiile au arătat că un consum crescut de fructe și legume a fost asociat cu creșterea cogniției și cu rate mai mici de degenerare cerebrală (demență). În zonele unde se practică dieta mediteraneeană, s-a constatat că tulburările neurodegenerative sunt mult mai rare. De asemenea, alimentele bogate în flavonoide, precum cacao, vin roșu, ceai negru pot reduce riscul apariției tulburărilor neurodegenerative. Și cafeaua reduce riscul declanșării acestor boli, au arătat cercetatorii Universității din Florida. Ei au demonstrat că “băutorii de cafea” au scăzut la jumătate incidența bolii Alzeihmer, precum și producerea accidentelor vasculare cerebrale. În schimb, fumatul, băuturile alcoolice, grăsimile trans (grăsimi hidrogenate sau parțial hidrogenate), grăsimile saturate, carbohidrații în exces, plus aditivii alimentari (adică, E-urile: coloranții, stabilizatorii, emulgatorii, agenții de îngroșare și afânare, antiaglomerantii, potențiatorii de aromă, îndulcitorii) sunt asociate cu memoria slabă și demența cu început precoce.

ANUMITE BOLI ȘI MEDICAMENTE POT FAVORIZA SLĂBIREA FUNCȚIILOR INTELECTUALE

Hiperolesterolemia, hipertensiunea și diabetul cresc riscul de a suferi mai devreme sau mai târziu de tulburări neurodegenerative. La fel de periculoasă este și terapia de substituție hormonală (pentru tratarea tulburărilor de menopauză).

VITAMINA ATINGERILOR

Îmbrățișările cresc nivelul oxitocinei din organism (hormonul “dragostei”), au demonstrat într-un studiu cercetătorii de la Universitatea Maryland. Ea “lucrează” pentru a reduce nivelul de stres, ceea ce duce la îmbunătățirea memoriei. Senzația de bine emoțional îmbunătățește capacitatea de a ne aminti.

SOCIALIZAȚI

Interacțiunea socială alungă depresia și stresul, care pot contribui la pierderile de memorie. Profitați de oportunitățile pe care le aveți de a vă întâlni cu cei dragi, rude și prieteni. Relațiile cu ceilalți sunt vitale nu doar pentru sănătatea emoționala, dar și pentru sănătatea creierului. Cercetările au arătat că persoanele cu viață socială activă au avut cea mai scăzută rată de declin a memoriei.

IMPLICAȚI-VĂ ÎN ACTIVITĂȚI

Angajarea în activități care necesită concentrare vă menține vii abilitățile de memorare, indiferent de vârstă. Cititi, discutați despre cărți, dezlegați cuvinte încruțișate, încercați rețete noi, călătoriți, angajați-vă în proiecte cu care nu sunteți familiarizați. La fel cum activitatea fizică ajută corpul să se mențină în formă, stimularea mentală vă ajută să vă mențineți creierul în formă. Un nivel superior de educație este asociat cu o mai bună funcționare mentală. Specialiștii cred că exercițiile mentale, practicarea profesiilor până târziu, mintea “pusă la lucru” păstrează memoria tânără și puternică.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *